Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

torsdag 26 mars 2009

Spara pengar på mat

Att spara pengar på mat är något som jag är dålig på om jag inte måste. När man var student var det andra bullar. Oftast var jag verkligen fattig, och då hade jag inte ens TV eller internet vissa stunder. Ris hade jag. Och buljong. För att göra riset lite roligare kunde jag koka det i buljong och blanda ner stekt lök. På allvar alltså. Det åt jag rätt ofta (i slutet på månaden speciellt). Att dricka nåt annat än vatten på vardagarna fanns inte. Jag tyckte det kändes lyxigt att slänga ner en brustablett, typ vitamin C med apelsinsmak. Det var nästan som läsk. Lyxigt! Det är ju ett skämt idag..

Att gå ut på helgen var ju ett måste. Utelivet i Örebro kan dock inte ha tjänat pengar på mig! Vi köpte varsinn tetra vitt (billigt) vin och förfestade upp det, helst utan att äta så mycket. Då tog det bättre. Sen gick vi till nåt ställe där det inte kostade något. Kanske en 5:a i garderob, men på sommaren eller då det var tillräckligt varmt kunde man strunta i jackan. Då blev det gratis. Att köpa nåt i baren, kom inte på fråga. Snacka om att kasta pengar i sjön. Men kul, det hade vi minsann!

Kom på detta eftersom jag sitter och googlar på "spara pengar mat" och "billig mat". Hittade en bra sida, lite dålig stavning och så, men hey här sparas det in även på bokstäver! Man kan ju egentligen alla de där knepen. Här är listan och även varför jag googlade på detta!

Planering
Ok, att inpulshandla 2-3 ggr i veckan är kanske inte så bra. Tur vi börjat med veckohandling. Det måste ju vara lite bättre än månadshandling..

Studera reklamen
Orkar inte samla ihop och släpa ner all jävla reklam som kommer. Sitter en "ingen reklam tack" på våran dörr.

Lågprisaffärer
Men jag gillar att handla på Coop Forum... Svårt att hitta ekologiskt och fräscha grönsaker...

Undvik färdiglagad mat
Har blivit bättre på detta, gjorde ju pannbiffar en dag. Men hur lätt är det inte att köpa köttbullar och bara skrämma upp i mikron.

Jämförelsepriser
Klart man jämför. Lite i alla fall.

Gör själv
Det är jobbigt att laga mat vaaarje dag 365 dagar om året. Gör ju mos själv i alla fall!

Storpack, köp 3 betala för 2
Och släng två för de blir gamla. Jo det har vi provat.

Håll reda på vad du har i frysen
Jaaaa, jag lovar, jag ska nu. Ingen som vill ha skivad formfranska från förra sommaren? Någon? Nä inte vi heller, det var ju bara två kanter och några skivor..

Portionskostnad
Har nog aldrig räknat ut vad en protion kostar. Svårt att veta vad en portion är när Karln käkar som en häst.

Undvik kasta mat
Två påsar in, en påse ut. Slängde en stor förpackning creme fraiche sist. Helt oanvänd! Snacka om waste!

Tips att hitta ekonomiska rätter
Googlade ju idag, inte sant! :)

Matkassar är dyra och dåliga
Vi kör faktiskt med självscanningskassar, såna där i plast eller vad det nu är. Men vad gör det när man glömmer dem hemma hälften av alla gånger...

Undvik att handla hungrig
Är alltid hungrig, nästan. Är man mätt orkar man ju inte röra sig som gravid!

Mindre portioner och kompletterande mat
Tallriksmodellen är fina grejer. Men sallad är fan nästan dyrare än själva maten. Hårt bröd är fina grejer dock (ur sparsynpunkt då)!

Baka själv
Har bara bakat bröd en gång. Litar inte riktigt på mig själv. Fjantigt jag vet. Nu ska jag börja baka.. Nån som har något bra recept på bröd? Lätt att göra och ganska nyttigt.. Snabbt ska det gå också.. Just ja, det var därför jag aldrig bakade..

Fel priser i datorn
Självscannar och då har man koll! Kolla bara så rabatter dras. Men vem fan orkar gå tillbaka och tjata om några kronor...

Rätt säsong
Färskpotatis för 15kr/kg och en vecka senare under kronan. Jo då håller jag mig. Annars tar jag vad jag vill.. Nästan..

Gårdshandlare
Kanske ska ut på landet och ragga. Skulle gärna köpa ägg direkt från nån bonde.

Prisjämförelsesida för mat
Äh, det orkar jag bara inte kolla på. Tid är också pengar, måste ju hinna läsa lite bloggar också.

Köp inte bara alkohol, när du åker utomlands
No problems, vi sparar in pengar bara på resan för vi åker aldrig nånstans...



Mina tips!
Skicka iväg karln med en shoppinglista. Då kan man vara säker att det är det enda som kommer hem.

Börja självscanna då har man kontroll. Blir alltid lite svettig när det gått över 500 spänn. Då ska vi inte tala om 1000.. Då brukar jag fundera på vad jag ska lägga tillbaka (vilket såklart inte händer).

Drick vatten till maten

Koka inte förmycket pasta/ris/potatis till maten. Fan va rutten jag är på att mäta upp rätt.

Nu hinner vi inte med några fler tips. Måste raka armhålorna och packa badväskan.
Har ni några roliga spartips???

8 kommentarer:

Anonym sa...

Haha...vilken rolig läsning=)

Jag har inga spartips...men fan....vi har bara storhandlat 2 ggr i vårt liv och håller fortfarande på att lära;)
Storhandling imorgon ja...får antagligen med mig mer hem än vad jag ska ha.

Kramar

Anonym sa...

Vi har röda vinbär från 2004, spännande att vi tagit med dem i flytten för tre år sen, att vi inte då konsterade att de var gamla. Och att jag inte går och slänger dem nu kommer troligvis inte att ske... ska ju kolla bloggar nu ju! :)

Veronica sa...

Susan: Haha, ja jag kommer ihåg sist ni var iväg. Då var det inte dåligt med kassar!

Cissi S: Ofta man gör nåt med röda vinbär :/. Jag skulle gjort gelé, eller alltså. Jag skulle tänkt att jag skulle göra gelé, men aldrig komma till skott! Men det är bra att ha koll på vad man har i alla fall!!!

Veronica sa...

Susan: Haha, ja jag kommer ihåg sist ni var iväg. Då var det inte dåligt med kassar!

Cissi S: Ofta man gör nåt med röda vinbär :/. Jag skulle gjort gelé, eller alltså. Jag skulle tänkt att jag skulle göra gelé, men aldrig komma till skott! Men det är bra att ha koll på vad man har i alla fall!!!

Veronica sa...

Susan och Cissi S sa jag att.. Ja det gjorde jag nog när jag tänker efter.

Hrm.

Anonym sa...

Pinsamt nog så följer jag nästan alla tips... Framför allt klarar jag inte av att slänga mat, så jag planerar noga.
Mitt tips är att skriva veckomatsedel och sen veckohandla utifrån den ;-) Men det är ju inte alla som orkar...

Veronica sa...

Magdalena: Japp, nu har vi börjat med veckohandling. Känns lovande!! Började med måndag - fredag. Lördag och söndag blir lite freestyle, känns fränt!

Anonym sa...

Haha, du är för rolig du! Tror anledningen till vinbären var att det fanns så mycket att jag inte kunde låta bli att frysa in. Gillar ju inte ens gelé ju! Typ som ta 3 betala för 2 fast med vinbär!