Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

tisdag 3 mars 2009

Grekiska färsspett med tzatziki

Dom här var goda, de måste ni prova! Gärna med tzatziki till. Det ultimata när naturligtvis att grilla spetten, men det går ju lika bra att steka dem, klipp då av spetten så de lätt får plats i pannan. Eftersom jag inte är såå förtjust i lammfärs, tog jag vanlig blandfärs. Brukar alltid köpa nötfärs, men jag fick för mig att jag hade sett dessa spett med blandfärs. Därav blev det blandfärs. ;) Recept på tzatzikin hittar ni här. Gör en smaskig tomat- och rödlöksallad med lite olivolja, peppar och salt (ev vinäger). Kalasgott!
Till och med Korven åt!!

Grekiska färsspett med tzatziki

400 g bland, nöt eller lammfärs
1 tsk salt
1 ägg
1 msk vatten
1 krm svartpeppar
1 tsk chilipulver
½ tsk kanel
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk hackad persilja
½ msk vetemjöl

Blanda färsen först med salt, sedan med övriga ingredienser till en fast smet. Forma dem till avlånga bullar och trä upp dem på spett. Grilla spetten vackert bruna runt om eller stek dem i stekpanna.
Servera med citronklyfta att pressa över, tzatziki och sallad, ris eller pommes.

Inga kommentarer: