Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

måndag 16 mars 2009

Grönsakssoppa med bruschetta

Idag blev det lite kylskåpstömning med grönsakssoppa och italienska bröd kallade bruschetta. Soppan är det ju inget speciellt med, men guuud vad gott det var med dessa bröd till. Brödet skall helst vara lite torrt, så jag tinade upp gamla skivor av formfranska och med denna make over blev de bättre än vitlöksbaguetter.

Grönsakssoppa
4 personer

ca 1 liter skurna, blandade grönsaker. Tex morot, palsternacka, selleri, purjolök, potatis.
1 liter vatten
2 buljontärningar
1-2 dl hackad färsk persilja

Skala rotsaker och ansa andra grönsaker. Skär dem i strimlor, bitar eller skivor.
Koka upp vatten och buljongtärning. Lägg i grönsakerna och koka dem nätt och jämnt mjuka, 5-10 min. Lägg sedan i persilja, hetta upp och smaka av

Bruschetta
4 skivor vitt bröd. Franskt lantbröd eller formfranska, gärna torrt.
Olivolja
3 vitlöksklyftor
Flingsalt och peppar
Ost, gärna parmesan

Häll i olivolja så pannan blir täckt, pressa ner lite vitlök. Stek brödskivorna på ena sidan på ganska hög värme. Luta pannan om brödet suger åt sig för mycket olja. Vänd bröden och låt andra sidan suga upp lite olja. Salta, peppra och lägg på riven ost. Ta din favoritost, gärna parmesan (jag tog det jag hade hemma, svarta sara till mig och Caesar och Wästgöra kloster grön/krydd till karln). Lägg på osten ganska snabbt efter vändning så den smälter ordentligt.
Passa så att pannan inte blir för torr och het, då bränns bröden lätt.
Man kan även tillaga dem i ugnen. Gnid då in eller doppa brödet i olja och vitlök och strö över osten innan de rostas i ugnen ca 7 min på 200 oC.

Inga kommentarer: