Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

onsdag 25 februari 2009

Thailax i kokossås och semla

Jag gör alltid samma sak när det gäller lax. Idag tänkte jag vara lite frän och hitta på nåt annat! Kollade i min nya kokbok och hittade ett som verkade intressant. Jag glömde dock att köpa ingefära och hade vanlig torr grön currykrydda istället för grön currypasta. Blir nog bättre med currypastan och ingefäran.
En semla blev det idag också. Igår orkade vi ju inte äta nån. ;) Caesar fick på dagis igår, så han gick inte miste om någon.

Grytan såg så färgglad och läcker ut att den fick en egen bild. ;)
Thailax i kokossås

3 scharlottenlökar
2 stjälkar selleri
1 gul paprika
2 morötter
1 vitlöksklyfta
ca 1 cm färsk ingefära
ca 1 tsk grön currypasta
1 burk (400 g) kokosmjölk
½ tsk salt
2 msk fisksås
ca 500 g laxfilé
färsk koriander eller persilja

Skala och skär löken i små klyftor. Skiva sellerin. Dela och kärna ur paprikan, skär den i centimeterstora bitar. Skala och skär morötterna i skivor. Pressa vitlöken och riv eller hacka ingefäran.
Rör samman currypasta och kokosmjölk i en kastrull. Tillsätt alla skruna grönsaker, salt och fisksås. Koka upp och låt koka utan lock ca 5 min.
Skär laxen i ca 3x3 cm stora bitar. Vänd ner dem i grytan och sjud tills laxen är nätt och jämt kokt, ca 5 min. Smaka av med mer currypasta och fisksås om det behövs.
Granera med korianderblad eller persilja.
Servera med nudlar eller ris, gärna jasmin.


Som sagt blev det en minisemla till efterätt. Ungefär lika hög som en tändsticksask.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle gärna vilja vara en R eller C nu. att få sitta vid erat köksbord måste vara toppen. =)

Måste göra ngt nytt. Jag köpte trots allt en kokbok med bara kycklingrecept. *älskar kyckling*

Veronica sa...

L: Aha, har du fyndat på bokrean eller? Du får lägga upp lite så jag får tips. Man kör ju jämt samma om och om igen. Kanske för att man inte har nån inspiration när man väl är i affären.?!