Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

måndag 23 februari 2009

Drömmar

Eftersom karln är hiskeligt förtjust i drömmar (kakorna alltså), blev det just såna som bakades igår. :) Receptet hittade jag i Vår kokbok (Rabén & Sjögren, 17:e upplagan). Förresten är det bara jag som "läst" fel på hjortronsalt och hjorthornsalt? Har man inget hjorthornsalt hemma går det bra med 1 tsk bakpulver.

Drömmar
ca 40 st, ugnstemp 150 oC

75 g margarin eller smör
1 ½ dl socker
½ dl olja
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk hjorthornsalt
1 msk vanillinsocker

Rör rumsvarmt fett och socker poröst, gärna med elvisp (om man har ett barn som är rädd för elvispen så går det bra att vispa för hand). Tillsätt oljan och rör smeten pösig.
Blanda mjöl, hjorthornsalt och vanlillinsocker. Rör ner det i smeten. Låt ev vilka svalt ca 30 min eller mer.
Rulla degen till längder, dela dem i bitar och rulla små bollar. Lägg dem på plåtar (med bakplåtspapper under såklart!).
Grädda mitt i ugnen ca 15 min, öppna inte ugnsluckan förrän mot slutet. Kakorna ska vara blekgula och lite sprickiga i ytan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅ... drömmar är faktiskt en av de godaste kaksorterna... Vaniljen och just att de smulas sönder i munnen... mums!
Men det sägs att de är svåra att göra...?

Veronica sa...

Linda: Nä, det var inte så svårt?!

Anonym sa...

Åh, gott värre. Dom smälter så härligt i munnen. Ge mig:P

Kramar

Anonym sa...

Tja Pullan!

Suktade lite över dina kakor.. skulle bara checka av om jag hade alla grejjer till att baka.. men jag hittade inget mått på mjölet. Hmm.. GI eller?:)

Veronica sa...

Elin: Självklart kör vi inte GI ;). 2½ dl kan du skopa i för hälsans skull. :)

Anonym sa...

Jag trodde också att det hette hjortronsalt när jag var liten :-) Och sen när jag fick klart för mig att det var hjorthornsalt så hade jag en massa tankar om vad det eg innehöll :-) Det är tur att man har internet, vad skulle man annars göra? Gå till bibblan och kolla upp? ;-)

Veronica sa...

Johanna: Haha! Ja, tänk när man var tvungen att gå till bibblan. Eller så hade man såna där serier av uppslagsverk, det kommer jag ihåg att vi hade. ;)

Anonym sa...

Ååh drömmar! Det bakade jag jämt när jag var liten. Hade glömt bort dem lite.

Veronica sa...

Magdalena: Du får prova igen! :)