Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

tisdag 17 februari 2009

Pannbiff med potatismos

Ikväll gjorde jag slag i saken och tillverkade mina egna pannbiffar. Jämt när jag står i affären och vill köpa köttbullar, pannbiffar, järpar eller nåt annat halvfabrikat, kommer jag överens med mig själv om att jag minsann ska göra egna och frysa in. Så nu blev det av.. (
kors i taket). Till middag idag blev det pannbiff med mos och ärtor.

Pannbiff
4 port

400 g nötfärs
4 msk osötat ströbröd
1 msk potatismjöl
1 ½ dl mjölk (eller vatten)
1 ägg
1 ½ tsk salt
1 ½ kryddmått svart- eller vitpeppar
1 msk råriven gul lök (eller 2 msk finhackad fräst lök)

Blanda ströbröd och potatismjöl med mjölken (eller vattnet). Låt svälla minst 10 min. Rör sedan ner ägg, salt, peppar och lök. Lägg sist i köttfärsen och arbeta samman med en gaffel tills allt är väl blandat. Om färsen arbetas för mycket blir den seg.
Forma färsen till lagom stora biffar och stek ca 2-3 min på varje sida. Om man vill kan man eftersteka dem i pannan under lock.

Potatismos

ca 5 potatisar av mjölig sort
2 dl mjölk
lite smör
salt
vitpeppar
örtkrydda

Skala och koka potatisarna (helst hela så de inte blir så vattniga). Mosa potatisen med en "potatismosare". Värm mjölken och tillsätt den till potatisen. Vispa moset så att det blir luftigt. Tillsätt sedan en klick smör, salt och vitpeppar. Man kan även ha lite persilja, gräslök, timjan eller annan örtkrydda för att förhöja smaken.


Biffarna snart redo för frysen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fasiken vad det vattnas i munnen när jag ser dina pannbiffar.. godare än köpta också..
Kram

Veronica sa...

Musseblomman: Har du tur kanske det finns några kvar i frysen när vi ses nästa gång. :)

Anonym sa...

Inte dåligt! Jag kommer dock aldrig slå slag i saken. Jag är urdålig på att göra storkok.

De ser perfekta ut. Goda. =)
Fick jag en idé till middagen imorgon oxo.

Veronica sa...

Linda: Jag är också rutten på storkok.
De var goda :)