Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

tisdag 7 april 2009

Resursperson

Häromdagen var jag, karln och Caesars resurs på förskolan på ett habiliteringsmöte på autismcenter för små barn.
På vägen dit, berättar hans resurs att hon har blivit uppsagd från och med sista april. Va?
Hon blev lite förvånad över att vi inte visste nåt, för föreskolechefen hade fått det att låta som om hon hade pratat med mig. Jag hade då sagt att jag inte tyckte att Caesar behövde någon resurs. Då blir man väl ändå ganska förbannad!
Utan att prata med mig eller Caesars resursperson har de alltså själva beslutat att Caesar inte ska ha kvar resursen. Trots att förskolan får ersättning för en heltidsresurs för Caesar. Alltså kostar personen ingenting. Hans resurs vill heller inte sluta och blev självklart ledsen över att bara få ett brev. Sen när hon försöker prata med förskolechefen så säger hon typ ingenting och ursäktar sig med att hon ska göra andra saker.

När jag kom till förskolan idag, såg jag att hon liksom gick iväg när hon såg våran bil. Självklart kunde hon inte smita undan mig, utan jag pratade glatt med alla som vanligt och lämnade Caesar. Sen sa jag till henne rakt ut att jag tyckte att vi behövde prata. Självklart förstod hon om vad. Jag sa att jag var besviken på detta beslut och undrade vem som fattat det. Hon sa att de (hon och ägaren till företaget) hade beslutat att Caesar skulle klara sig bra ändå. När blev dom experter? Hon hade varit på föreläsningen som autismcenter hade och förstått att Caesar har en ganska lätt grad av autism (mer om det sen).
Det kommer att vara 7 (eller 8) barn och till detta ska de ha två anställda, menar dom. Caesars resurstid kommer då att utnyttjas som en förtjänst för förskolan. Plus att en av dessa personer går på typ arbetsträning från arbetsförmedlingen och bara kostar typ 20-30% av en originallön.
Jag har varit väldigt förbannad över detta, men var ändå lugn och bestämd. Jag vet att dom vet att dom har tagit fel beslut, bara för att förskolan ska tjäna på detta.
Hon bad mig prata med ägaren av förskolan, men jag tyckte att det var en fair chans för dom att rätta till detta felaktiga beslut. Ägaren till förskolan skulle komma dit idag och jag bad henne att prata med honom, om att jag inte var helt nöjd över detta beslut. Hon lovade att hon skulle. Men fungerar inte det kan jag minsann prata med honom själv. Och då har jag många som håller mig om ryggen.


Precis nu när jag satt och skrev detta så ringde telefonen. Det var förskolechefen på förskolan och de har gått med på att ha hans resurs kvar, fast då på 30 timmar (ist för 40 timmar som han har beviljat för). Men eftersom han bara går 30 timmar, så tycker jag att det är en bra deal.
Det passar att ha resursen 40 timmar när det är många barn. Men när det bara gäller Caesar så är det en annan visa.
Hursomhelst är jag tacksam över beslutet. Hoppas bara att hans resurs går med på att gå 30 timmar den sista månaden.

6 kommentarer:

Musseblomman sa...

Va bra att du kan säja ifrån. Det gav verkligen utdelning. Klart han ska ha resursen kvar.

Jag fixar gärna några punchisar till dej.Oätliga alltså.. ;)

Veronica sa...

Musseblomman: Ja, har gått och funderat på detta sen i fredags. Skönt att det löste sig så fort!

Ja gör så, eller det blir väl Caesar som lägger beslag på dom. ;)

Smulan sa...

Ååå va glad jag blir när jag ser STARKA mammor som säjer ifrån för sina barn!

Hoppas jag också orkar kräva och vara så där stark sen när det är dags.

Askersunds kommun är ju inte så vidare kända på att se till barns bästa...

KRam

Veronica sa...

Smulan: Det är inte lätt att säga till, men ändå hålla en god min. Mitt förtroende för förskolan har minskat rejält och nu är jag glad att han ska byta!

Magdalena sa...

Men fy vad fräckt! Dessa förskolor, att man ska behöva tjafsa om allt...

Veronica sa...

Magdalena: Ja, man får verkligen tjata om vissa saker. Konstigt det där..