Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

torsdag 23 april 2009

Köttkorv med rotmos

Idag provade jag att göra den gamla klassikern rotmos. Liter mer bök än vanligt mos, men gott blev det fan. Till och med mitt sjuka lilla barn åt, och han är kräsen när han är sjuk! Till rotmoset hade jag köttkorv. Smarro!

Rotmos
4-5 portioner

ca 1 kg kålrot
2-3 morötter
½ tsk salt till ½ liter vatten

Spädning:
ca 2 dl spad
1 grönsaks buljongtärning
(salt, peppar. Margarin eller smör)

Skala kålrötter och morötter och skär dem i bitar. Lägg dem i en gryta. Mät upp och häll i vatten tills det knappt täcker rotsakerna, tillsätt salt, koka upp och koka ca 20 min.
Skala under tiden potatisen och skär den i bitar. Lägg i potatisen och koka alltsammans mjukt, ytterligare 20 min. Häll av kokspadet och spara en del till spädning.
Mosa rotsaker och potatis med potatisstöt eller purépress. Späd med spadet och smaksätt med smulad buljontärning och ev salt och peppar. Lägg ev i lite fett.

Servera med rimmat kokt fläsk, nöt- eller lammbringa eller kött- eller fläskkorv. Falukorv går ju givetvis bra också. :)

3 kommentarer:

Susan sa...

Korven kan jag ta men inte rotmosen;)

Musseblomman sa...

Visst är det supersmarrigt med äkta rotmos.
Du är en riktig hejare på att laga mat.. Jättebra.. Roligt att Korven gillade moset också..
Ska nog göra sånt i helgen.. blev så sugen nu!

Veronica sa...

Susan: Jasså hehe. Det som är så gott. :)

Musseblomman: Ja det var skitgott. Det här receptet är från min gamla kokbok (eller vår kokbok som den heter). Caesar protesterade ingenting, men han behövde visst lite matningshjälp. ;)