Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

fredag 9 oktober 2009

Att göra köttfärspaj med två småbarn


Igår gjorde jag köttfärspaj till ett helt kompani (recept här).

Fick för mig att jag skulle göra storkok, så först gjorde jag köttfärsås på 1.8 kg köttfärs och använde då en del av den till att göra 3 pajer. De blir riktigt smaskiga de där pajerna.

Hur hann jag det här med två småbarn? Jo så här gick det till..

Som sagt, var ju svärmor här igår och jag drog med henne och handlade lite. Men varenda gång jag handlar lite blir det över 800 spänn. För om man ändå handlat över 300 kr så kan man lika gärna köpa de där blöjorna som kostar 98 kr istället för 125 kr (normalt pris).
Påvägen hem somnar lilla Daddos och vi släpar upp allt. Caesar har beslutsångest över vilken bildörr han ska gå ut ur så han fastnar i bilen. Ner och bära ut honom och valla in. In med sovande bebis i sovrummet, på med Byggare Bob och lasta in matvarorna. Caesar vill ha svärmors cola. Lagom tills allt är stoppat i kylen har Caesar bajsat och så vaknar Daddo. Pajdegen måste göras eftersom den ska vila i kylen en timme (ungefär). Men först sätta Daddo hos svärmor och sen byta blöja.
Kolla recept på datorn, Dadda blir gnällig och vill käka. Ska bara göra den där jävla degen först.
Ger Daddos napp, men den vill han inte ha. Får lite banan att snutta på så länge.
Tar fram allt och gör pajdegen i matberedaren. Caesar blir rädd, men det går bra.
Stoppar in den i kylen, tar Dadda och byter blöja och ger honom mat. Funkade bra med att tutta lite på en banan som förrätt!
Nu ska köttfärsåsen göras. Lastar över Dadda hos svärmor igen.
Drar igång lite plattor och tar fram lök. Jaha, hade vi bara en halv lök kvar? Skitsamma tar den och rotar fram tre scharlottenlökar. Skalar dom och kör i matberedaren som ändå står framme. Steker den och tar fram tomatkonserverna och öppnar dom.
Kollar så barnen är snälla mot svärmor, det är de.
Steker två omgångar köttfärs, under tiden kubar jag upp fetaosten och tar fram pajformar mm. Dadda börjar blir lite trött efter sin superkorta tupplur tidigare och blir lite nöjdare när svärmor bär runt på honom. Caesar vill leka med lera, inte nu, sen kanske.
Häller över köttfärsen i den stora grytan och kastar i lite mjöl och häller sen på tre burkar krossade tomater. Som visar sig vara en burk krossade och två burkar hela skalade tomater. Skitsamma.
Hämtar napp och leksaker till Dadda, pratar lite med Caesar.
Kryddar köttfärsen, fan att vi inte har färdigmalen svartpeppar. Häller på lite mjölk, så äntligen färdig. Dadda klagar lite. Ska bara baka ut pajskalet så den får vila i kylen lite.
Har det gått en timme, det har det säkert. Bakar ut pajskalet.
Karln kommer hem och tar Dadda!
Ställer in pajen i kylen och sätter timern. Säger till karln att ställa in pajen i ugnen när klockan ringer och sätta klockan på 10 min.
Tar missnöjda lilla Dadda och beskriver hur rödlöken ska hackas. Va? Säger karln och förstår inte riktigt. Äh, strunta i det.
Svärmor roar Caesar.
Tuttar Dadda men går ut innan han somnat.
Kollar pajen i ugnen, ser bra ut. Frågar karln om han kan riva ost. Han frågar var han ska lägga ostskivorna. "Nej den ska rivas"! Karln river osten. Jag hackar rödlöken och basilikan och blandar med fetaosten. Blandar till äggstanning, räcker det med ett ägg? Vi provar. Pajskalet är färdiggräddat. Blandar köttfärsåsen med lite av fetaostblandningen och häller i med äggstanning och riven ost och tomat ovanpå. Kastar in den i ugnen.
Bakar ut de andra två pajskalen och kastar in i kylen. Caesar häller ut mjölet ur mjölpåsen. Sopar. Torkar av bordet från mjöl, hjälper karln att plocka ur diskmaskinen. Plockar i diskmaskinen. Caesar plockar ur diskmaskinen.
Vi dukar och jag tar fram till sallad.
Ställer in de andra två pajskalen. Luktar lite konstigt.. Jag tar ur korkunderlägget under pajformen från ugnen. Hoppsan.
Dukar lite till och letar efter en skål till salladen. Hittar en skål.
Pajskalen är färdiga, likaså pajen.
Dadda vaknar igen. Får sitta i babysittern, vill hellre sitta hos sin mamma.
Gör sallad och gör klart de sista pajerna. Vallar Caesar till bordet.
Dadda är lite missnöjd och får mellanlanda i matstolen innan han sitter i min famn. Caesar vill också sitta hos mig.

Dags att äta!

4 kommentarer:

Elin sa...

går du på någon stämningshöjande?? jag skulle nog inte utsätta mig för samma sak med bara en yrkespulla som ska göra allt själv... du är en riktigt superhero!

Magdalena sa...

Haha. Ja, låter ungefär som det går till här. Fast jag är ännu mer våghalsig och lagar oftast mat själv innan mannen kommit hem...

Musseblomman sa...

Simultankapacitet!! ;) Bra gjort! Pajen ser helläcker ut..
En ljusblå kanin är snart klar. ;)
Må så gott!

Veronica sa...

Elin: Haha, så smärtfritt som det ser ut att ha gått, var det nog inte. ;)

Magdalena: Ja, brukar också försöka ha maten klar innan karln kommer hem. Det är lite meckigt ibland. ;)