Veronicas Ateljé | Veronicas Tavlor | Veronicas Recept

måndag 27 juli 2009

Dagisdags snart


Har massor att fixa innan Caesar börjar på dagis igen. Måste märka hans kläder, eftersom han kommer att börja på ett nytt dagis (vallpojken) som dessutom är lite större. Förra kunde man liksom hoppa över att märka vissa saker eftersom personalen ändå kände igen det. Men kläderna de har på sig känns ju rätt onödigt!? Kanske långärmade tröjor, men byxor och t-shirtar?? Ytterkläder och skor brukar jag märka (kanske inte direkt men nångång i alla fall).

Ska bli kul att han börjar på det nya dagiset. Vi var ju där på besök tidigare i sommar vilket var väldigt positivt. De ville att vi kom dit med Caesar (vi själva hade varit där på informationsmötet och hälsat på alla och sett lokalerna redan) och hälsade på och alla i personalen tog sig tid samtidigt inomhus medan de andra barnen var ute. Personalen verkar jättebra och jag tyckte om alla fyra! De har lite mer att erbjuda än det gamla dagiset, han kommer nog att trivas på sitt nya! Men det är ju inte bara att skicka dit honom. Först ska han skolas in och där har de tre heldagarsinskolning (men Caesar är ju van med dagis så det går nog snabbt med honom). Man har det "pedagogiska ansvaret" över honom när man är där under inskolningen, för att de ska få en bild över hur det är vanligvis. Det trassliga är ju förstås att jag även har en liten bebis och karln har lite svårt med ledighet eftersom folk har semester (det skulle ju naturligtvis gå om det krävdes). Men det är också så att det är jag som ska gå på alla handledningsmöten vi kommer ha med autismcenter i höst (1 dag i veckan). Därför är det ju bäst om jag är den som skolar in.

Dessutom kommer vi ha ett möte det första vi gör på tisdag nästa vecka innan inskolning. Det är ett möte med våran handledare Annika och en metodstödjare, jag själv och förskolepersonalen. Eller i alla fall Caesars blivande resursperson, som jag inte vet vem det är ännu. Jag måste förbereda lite information om Caesar på papper. Eller nej måste måste jag ju inte, men jag vill gärna det för att de ska se hans bakgrund och kunna få en idé vad han och vi har gått igenom.

Måste även gå igenom lite vad jag vill ha ut av resursen och ja, det är en del att göra. Måste göra ett litet kollage av familjen också som de ska ha vid sin hylla.

Det blir en ny erfarenhet att skeppa iväg honom till dagis med lillkorven med. Jag som alltid är lite halvstressad på morgonen, kommer nog få helstressa nu. ;) Ska försöka få iväg allt i tid. Vi ska dessutom gå dit, det tar bara 3 min själv, men kommer nog ta 10 min med Caesar (han ska få gå oftast). Ibland kanske jag tar bäbisen i bärsele och Caesar i sin nya sulky.
Ska i alla fall bli skönt för Caesar att få komma iväg till dagis och leka, vi är ju lite begränsade nu när Lex är så liten. Caesar har alltid (nästan alltid i alla fall) gillat dagis så det kommer bli bra!

Inga kommentarer: